Cirka 450 elever fra 24 forskellige skoleklasser har i de forgangne måneder knoklet løs med at føre kampagne til fordel for anbragte børn i Danmark. Klasserne har nemlig deltaget i Børnehjælpsdagens skoleprojekt ‘Ungdomsværn’, hvor det handler om at indsamle penge, skabe synlighed og lave events i den gode sags tjeneste.
Skoleprojektet er nu afsluttet og opgjort med et flot, totalt indsamlingbeløb på 120.806 kroner, som klasserne har overdraget til Børnehjælpsdagen.
LÆS OGSÅ: 7.B fra Dianalund vinder Ungdomsværn 2018
“Vi er dybt taknemmelige for den indsats, som eleverne har ydet – og for, at de har været med til at sætte fokus på en udsat gruppe af børn og unge i vores samfund. Det er vigtigt at pointere, at den omtale og synlighed, som eleverne har skabt gennem deres kampagner har mindst lige så stor værdi for os, som de penge, vi har modtaget. Det er helt fantastisk”, udtaler Sylvia Blazejowski, der er Børnehjælpsdagens projektleder for Ungdomsværn.
De deltagende klasser har arbejdet med deres kampagner i cirka 2-3 uger, alt efter hvor mange undervisningstimer, lærerne har kunnet afse til projektet. Alle klasser har ved projektstart haft besøg af en nuværende eller tidligere anbragt ung, som har delt sin personlige historie og svaret på spørgsmål.
“Vi håber, at både lærere og elever oplever, at de har fået ‘noget igen’ ved at deltage i vores skoleprojekt – både fagligt, socialt og personligt. Frem for alt håber vi, at eleverne har fået en dybere forståelse for, hvordan det er at bo i en plejefamilie eller på en institution i Danmark – og at, de samtidig har lært en masse om teamwork, økonomstyring, projektledelse og kommunikation”, afslutter Sylvia Blazejowski.
LÆS OGSÅ: Anbringelseshistorier på skoleskemaet
Som en del af projektet har de 24 klasser dystet mod hinanden om at lave den bedste pr- og fundraisingkampagne, hvor især salg af muleposer, sponsoraftaler og planlægning af velgørende events har været i fokus. 7.B. fra Holbergskolen i Dianalund er blevet kåret som vinderen af Ungdomsværn 2018.
Klassenavn, skole, by, indsamlet til Børnehjælpsdagen, klasse-event.
Klik på skolens navn og se klassens kampagne-side på Facebook.
6.A – Amagerskolen, Skjern. Indsamlet: 8.749,00 kr. Event: Markedsdag.
6.A – Bordings Friskole, København Ø. Indsamlet: 10.195,00 kr. Event: Markedsdag.
6.B – Bordings Friskole, København Ø. Indsamlet: 9.631,50 kr. Event: Markedsdag.
6.C – Gjellerup Skole, Herning. Indsamlet: 8.977,60 kr. Event: Markedsdag.
7.A – Holbergskolen, Dianalund. Indsamlet: 4.245,00 kr. Event: Markedsdag.
7.B – Holbergskolen, Dianalund. Indsamlet: 10.490,00 kr. Event: Markedsdag.
7.C – Holbergskolen, Dianalund. Indsamlet: 9.204,50 kr. Event: Markedsdag.
7.C – Hampelandskolen, Dianalund. Indsamlet: 7.106,50 kr. Event: Festival.
8.B – Enghavegård Skole, Gladsaxe. Indsamlet: 9.465,60 kr. Event: Markedsdag.
8.D – Højdevangens skole, København S. Indsamlet: 4.600,00 kr. Event: Markedsdag.
8.F – Højdevangens skole, København S. Indsamlet: 4.602,49 kr. Event: Markedsdag.
8.G – Højdevangens skole, København S. Indsamlet: 5.478,95 kr. Event: Markedsdag.
8.U – Horsens Byskole, Horsens. Indsamlet: 5.680,00 kr. Event: LAN-Party m. overnatning.
8.V – Horsens Byskole, Horsens. Indsamlet: 1.960,00 kr. Event: LAN-Party m. overnatning.
8.X – Horsens Byskole, Horsens. Indsamlet: 840,00 kr. Event: LAN-Party m. overnatning.
9. kl. – Nymarkskolen, Svendborg. Indsamlet: 4.978,74 kr. Event: Halloween-banko.
10.kl. – Nordfyns Efterskole, Søndersø. Indsamlet: 4.601,50 kr. Event: Tivoli og spring.
10.kl. – IUC, Herning. Indsamlet: 2.410,00 kr. Event: Sponsorløb.
10.kl. – IUC, Herning. Indsamlet: 2.530,00 kr. Event: Sponsorløb.
10.kl. – IUC, Herning. Indsamlet: 2.530,00 kr. Event: Sponsorløb.
10.kl. – IUC, Herning. Indsamlet: 2.530,00 kr. Event: Sponsorløb.
KÆMPE TAK FRA BØRNEHJÆLPSDAGEN!