20. december 2018, 09:25 Af: Patricia Helena Deleuran

7.B fra Dianalund vinder Ungdomsværn 2018

Elever fra Holbergskolen løber af med 1. pladsen i Børnehjælpsdagens skoleprojekt

7.B fra Dianalund vinder Ungdomsværn 2018

Elever fra Holbergskolen løber af med 1. pladsen i Børnehjælpsdagens skoleprojekt
Vinderklassen i Ungdomsværn 2018: 7.B på Holbergskolen i Dianalund. Klassen modtager 10.000 kroner til klassekassen for deres 1. plads og deres flotte kampagnearbejde. Foto: Børnehjælpsdagen.

7.B. fra Holbergskolen i Dianalund er vinder af Børnehjælpsdagens skoleprojekt, Ungdomsværn 2018, som i alt 24 skoleklasser fra hele landet har deltaget i. 7.B. har dermed skabt den bedste PR- og fundraisingkampagne til fordel for anbragte børn og unge i Danmark.

Eleverne har indsamlet i alt 10.490 kroner ved at sælge 150 muleposer og ved at sikre indtægter fra sponsorater samt en stor markedsdag på skolen. Dertil har klassen været meget aktive på Facebook med et væld af opslag, flotte videoer og en konkurrence for deres følgere.

FACEBOOK: Se 7.B’s kampagneside

“Det er vigtigt for os at understrege, at Ungdomsværn består af mange elementer, som vi vurderer i løbet af projektperioden. Det giver selvfølgelig et forspring at være den klasse, der indsamler flest penge, hvilket er tilfældet med 7.B. Men det er også meget vigtigt, at eleverne har været dygtige til at planlægge deres event, engagere lokalsamfundet og generelt formidle budskabet om, at anbragte børn fortjener positiv opmærksomhed”, forklarer projektleder Sylvia Blazejowski fra Børnehjælpsdagen.

7.B har skaffet mange sponsorater fra lokale butikker i Dianalund, både penge og produkter. Det tæller godt med i vurderingen, at klassen har sikret et storsponsorat på 1000 kroner fra Jerslev Stilladsservice. Pigerne viser klassens Mobilepay nummer til indbetaling af donationer. Foto: Facebook.

Stor faglig og personlig læring

Skoleprojektet har ikke alene værdi for Børnehjælpsdagens arbejde, men også for eleverne selv. De har lært meget om fundraising, projektstyring og kommunikation med omverdenen.

“Jeg synes, det har været vildt sjovt at være med, og der har også været gode udfordringer. Vi har lavet noget anderledes i skolen i forhold til, hvad vi plejer at lave. Jeg har været med til at sælge muleposer, og det har nok været det sjoveste. Vi kom rundt i byen, og har mødt mange forskellige mennesker – vi har blandt andet været forbi på plejehjemmet for at sælge, det var også en speciel oplevelse”, forklarer 13-årige Emma fra 7.B og fortsætter:

“Jeg har helt klart lært at overskride mine egne grænser ved at gå op til fremmede mennesker og snakke med dem. Så det, synes jeg, har været rigtig godt”.

LÆS OGSÅ: Anbringelseshistorier på skoleskemaet

Kampagnearbejdet har desuden givet eleverne en større forståelse for, hvorfor det er vigtig at hjælpe andre – altså, hvorfor det er vigtigt at tage et socialt ansvar, også som ung.

“Det er jo os unge, som skal være her i fremtiden – og hjælpe dem, der har det svært, videre. Det er også vigtigt, fordi man oplever en anden kultur, end man er vant til. Altså, vi har jo en mor og far og søskende i hverdagen, så man får sat sit eget liv i perspektiv, og man bliver mere taknemmelig for det, man selv har”, forklarer Emma.

Eleverne har arbejdet i tre forskellige grupper - som fundraisere, eventansvarlige og medieansvarlige. 13-årige Emma, helt til venstre, har som fundraiser været med til at sælge 150 velgørende muleposer. Dét har været en spændende og lærerig opgave for hende. Foto: Børnehjælpsdagen.

SAMARBEJDE OG FÆLLESSKAB

Udover 7.B har også 7.A og 7.C på Holbergskolen været med i Ungdomsværn. Dét har styrket fællesskabet på årgangen og har givet anledning til samarbejde på tværs. For eksempel har de tre klasser afholdt en stor, fælles markedsdag for cirka 350 borgere i Dianalund (hver klasse har dog haft et eget ansvarsområde under markedsdagen for at kunne blive vurderet individuelt i konkurrencen).

Til sammen har de tre 7.-klasser på Holbergskolen indsamlet næsten 24.000 kroner til Børnehjælpsdagen, og de har ligeledes sikret fælles omtale i det lokale Dagblad.

“Det har været helt fantastisk at opleve elevernes engagement. De har virkelig været optaget af projektet og har i øvrigt haft fat i hver eneste virksomhed her i Dianalund for at skaffe sponsorater og støtte. Generelt har eleverne været gode til at organisere, planlægge og tage ansvar hele vejen igennem, forklarer lærer Tina Maria Larssen, som oprindeligt meldte klasserne til projektet.

De 24 deltagende skoleklasser i Ungdomsværn 2018 har i alt indsamlet 120.806 kroner til fordel for anbragte børn og udsatte unge i Danmark.

LÆS OGSÅ: Skoleklasser indsamler 120.806 kroner

KAN DU LI' HVAD DU LÆSER
Relaterede nyheder
Smid en kommentar
©Børnehjælpsdagen 2017. Alle rettigheder forbeholdes.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

COOKIEPOLITIK
Når du besøger Børnehjælpsdagens hjemmeside indsamler vi forskellige oplysninger om dig. Nedenfor kan du læse mere om de informationer, der indsamles, hvordan oplysningerne behandles, hvad de bruges til, hvem der har adgang til dem, og hvem du kan kontakte, hvis du har spørgsmål eller indsigelser vedrørende de indsamlede oplysninger.

HVAD ER COOKIES?
Første gang du besøger Børnehjælpsdagens hjemmeside modtager du automatisk en eller flere cookies, når du foretager søgninger eller besøger vores undersider. En Cookie er en lille tekstfil, der lagres i din webbrowser (f.eks. Internet Explorer, Firefox, Chrome el. lign.), og som registrerer dig som en unik bruger. Cookies gør det lettere at anvende internettet, fordi du ikke hele tiden skal begynde forfra. Hjemmesiden bruger med andre ord en cookie til at huske din information. En cookie er f.eks. det der gør du ikke hele tiden behøver at logge ind eller indtaste de samme oplysninger hver gang du skal tilmelde dig noget.

HVAD BRUGER VI COOKIES TIL?
Cookies er med til at fortælle os om dit besøg og din adfærd rundt på hjemmesiden. For at vi hele tiden kan optimere siden og gøre den mere brugervenlig for vores brugere, bruger vi cookies til at føre demografiske og brugerrelaterede statistikker. Her indsamler vi viden om, hvornår og hvor lang tid du besøger hjemmesiden, hvilke og hvor mange sider du kigger på, om du har besøgt os før, hvilken browser og styresystem du bruger og om du ser hjemmesiden fra en computer, tablet eller smartphone. Uden denne viden ville vi ikke kunne forbedre siden, vores produkter samt udføre statistik- og markedsundersøgelser.

Vi registrerer ikke dine personoplysninger, med mindre du selv udtrykkeligt giver tilladelse hertil, hvilket sker i forbindelse med endten udfyldelse af spørgeskemaer, bestillingsformularer mv.

HVOR LÆNGE OPBEVARER VI COOKIES?
De cookies, der er sendt til dig, vil blive opbevaret på dit eget udstyr i et varierende antal måneder regnet fra sidste gang du besøgte siden. Hver gang du genbesøger hjemmesiden, forlænges perioden. De pågældende cookies slettes automatisk efter deres udløb.

TREDJE-PARTS COOKIES
Børnehjælpsdagen bruger en mindre række tredjeparts-cookies som en del af vores tjenester. Disse cookies er underlagt de respektive tredjeparter og kontrolleres ikke af os. Herunder har vi listet de tredjeparts-cookies, som vi benytter, hvoraf nogle kan undgås via dine browserindstillinger.

- Google Analytics – genererer statistik om hjemmeside trafik og trafikkilder, konverteringer mv.
- Google AdWords – giver dig relevante annoncer/kampagner hvis du har været på vores hjemmeside
- Facebook pixels – giver dig relevante annoncer/kampagner hvis du har været på vores hjemmeside
- QuestionPro – benyttes til spørgeskemaundersøgelser og til at forbedre vores produkter og tilbud
- POP-up – fremkalder pop-up meddelelser på hjemmesiden
- SoMe – Husker når du f.eks. deler eller synes godt om en artikel eller når du kommenterer på en side.

SÅDAN SLETTER ELLER FRAVÆLGER DU COOKIES
Du kan vælge, om du vil accepterer cookies eller ej. Hvis du ønsker at vide, hvornår din enhed modtager en cookie, kan dette indstilles i din brower så du bliver informeret om det. Du skal være opmærksom på, at ændringer i dine browser-indstillinger kan betyde, at dele af hjemmesiden ikke vil fungere optimalt.

Ønsker du at slette alle dine cookies og historik eller blokere dem, så kan du benytte denne vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

KONTAKT OS
Har du spørgsmål eller indsigelser til vores cookiepolitik, skal du rette henvendelse til os på post@bhd.dk eller telefon 3530 9300.

Luk