7.I fra Frederiksborg Byskole i Hillerød er onsdag 6. december blevet kåret som vinder af Børnehjælpsdagens skoleprojekt ‘Ungdomsværn 2017′ og har samtidig fået overrakt en vindercheck på 10.000 kroner.
I en landsdækkende dyst mod andre 7.-10. klasser har eleverne fra Frederiksborg Byskole skabt den bedste PR- og indsamlingskampagne og kan nu sende 26.249,50 kroner videre til Børnehjælpsdagens arbejde for anbragte børn og udsatte unge i Danmark.
På landsplan har de deltagende klasser indsamlet i alt 83.297 kroner.
LÆS OGSÅ: Padborg-elever vinder Ungdomsværn 2016
Forud for kåringen af 7.I. fra Frederiksborg Byskole som vinder af Ungdomsværn 2017 har klassen haft tre intense uger med læringselementer som iværksætteri, økonomistyring, samfundsforståelse og markedsføring på skoleskemaet.
Det flotte indsamlingsresultat er kommet gennem deres aktive kampagne, eleverne har valgt at navngive med hashtagget #GuldBørn. De forklarer selv navnet på deres Facebook-side:
”I har måske lagt mærke til, at vi bruger hashtagget #GuldBørn … og hvorfor gør vi det? Jo, faktisk startede det med AU-Børn – Anbragte og Udsatte børn. Men så fandt vi ud af, at AU også er et grundstof, nemlig guld. Og for at gøre navnet mere konkret, ændrede vi det til GuldBørn – vi synes nemlig, at børnene er ligeså meget værd, som vi andre er!”
Klassens indsamlingsaktiviteter har været mangeartede, lige fra salg af muleposer, et Guldbørne-løb og til salg af præmier indsamlet hos lokale virksomheder i Hillerød – ja også byens borgmester, Dorte Meldgaard, var forbi for at bakke klassens kampagne op.
VIDEO: 7.I. får besked om at de er vinderklassen (forud for kåringen)
Den 13-årige Hedda Groos er en af de elever fra 7.I. på Frederiksborg Byskole, der har været med til at sikre klassen 1. pladsen i Ungdomsværn 2017.
Hun var en del af mediegruppen og fik blandt andet ansvaret for at sende mails til interessenter; en opgave der gav hende en god udfordring. “Det er faktisk sværere end jeg lige troede at skulle formulere e-mails, der meget præcist skal fortælle om et formål”, fortæller hun og understreger, at det mest af alt har været super givende – både socialt og fagligt – at være med i et projekt som Ungdomsværn.
“Jeg gør det meget gerne igen en anden gang – og nu ved jeg jo, hvad der skal til for at køre en god kampagne og samle endnu flere penge ind”, slutter hun med et stolt smil om læberne.LÆS
LÆS OGSÅ: Stor opbakning til Ungdomsværn 2017 – også fra borgmestre
– Indsamlet flest penge – i alt 26.249,50 kroner – til Børnehjælpsdagens arbejde gennem salg af muleposer, egne events og sponsorater.
– formået at engagere omkring 40 lokale virksomheder i Hillerød til at donere præmier og penge.
– har udtænkt et særegent og kreativt kampagnenavn – ”#GULD-Børn”.
– har arrangeret et GULD-børne-løb, som alle 7. klasser i Hillerød kommune er blevet inviteret med til.
– har skabt stor synlighed omkring deres kampagne på de sociale medier masser af opdateringer, fotos og video
– arbejdet på egen hånd i meget stor udstrækning (kampagnearbejdet har været elevstyret, ikke lærerstyret).