Hen over efteråret har 28 klasser fra 17 forskellige skoler dystet mod hinanden om at skabe den bedste PR- og fundraisingkampagne – til fordel for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet i Danmark.
LÆS OGSÅ: ‘Ungdomsværn 2015’ er i luften
Eleverne har samlet pengene ind gennem lokale events, som de selv har fået idéen til og gennemført i praksis – blandt andet støtte-middage, auktioner, kagesalg og sponsorløb. Dertil har klasserne solgt 3690 muleposer til en 50’er stykket.
‘Ungdomsværn’, der er støttet af Danske Bank, har været integreret i skoleundervisningen og har dermed bidraget til de traditionelle fag på skemaet.
Som et led i kampagnearbejdet har eleverne lagt budgetter, lavet regnskaber og fået praktisk erfaring med projekt- samt økonomistyring. I den forbindelse har de også arbejdet med Danske Banks onlineværktøj ’Control Your Money’.
”I forhold til det økonomiske perspektiv, så har eleverne fået en bedre forståelse for, hvad deres egen indsats kan betyde for at øge en omsætning. Generelt er min oplevelse, at input ‘udefra’ skaber større motivation for læring – i modsætning til, hvis det bare er mig, der står ved tavlen”, fortæller lærer Casper Kvist, der har deltaget i projektet sammen med en 10. klasse på Dragør Skole Nord.
LÆS OGSÅ: Silkeborg-klasse vinder ‘Ungdomsværn 2015’
Den klasse, der har indsamlet flest penge – i alt 30.045 kroner – er 7.C. fra Kornmod Realskole i Silkeborg. Klassen er udpeget som vinder af ‘Ungdomsværn 2015’.