17. august 2020, 11:52 Af: Ida Bjørg Meldgaard

Kodning styrker anbragte børn og unge

Anbragte børn og unge fra 'Skolen på Hvidborg' har lært at kode gennem læringsforløbet 'Coding Class'. Samtidig har de fået større tro på både fremtiden og sig selv.

Kodning styrker anbragte børn og unge

Anbragte børn og unge fra 'Skolen på Hvidborg' har lært at kode gennem læringsforløbet 'Coding Class'. Samtidig har de fået større tro på både fremtiden og sig selv.
Udstyr skal der til. Jobindex donerede computere til alle børnene, da skolen kun havde Ipads til rådighed.

Skal figuren være rød eller blå, og skal den gå eller løbe?

To drenge er gået sammen om at udvikle et spil. Den ene kan ikke læse, men tager design-rollen på sig, mens den anden laver selve kodningen. Grænserne er allerede rykket i forhold til at kaste sig ud i noget nyt og samarbejde med børn fra en anden klasse, eller bare at samarbejde overhovedet.

Over fem dage har en gruppe anbragte børn og unge lært at udvikle og kode spil – som led i et faglig udfordring, iværksat af Børnehjælpsdagen og IT-Branchen.

De unge mennesker har fulgt læringsforløbet ‘Coding Class’, som er et tilbud i den traditionelle folkeskole. Selv er de elever på ‘Skolen på Hvidborg’ – en såkaldt intern skole, hvor børn og unge har en anbringelsesbaggrund.

Målet med forløbet er at styrke elevernes IT-kompetencer. Målet med udfordringen er at dokumentere, at anbragte børn har langt større potentiale end deres omgivelser forventer af dem – hvis bare de får den rigtige motivation.

Og det skal vise sig at være sandt!

Fra tvivl til succes
Én elev, der gik lidt til og fra forløbet, gennemførte og fremlagde et spil, der endte med at blive det mest populære i klassen, fortæller lærer Christa Sand Hesselholdt:

”Det var simpelthen så sejt, at han gennemførte. Spillet var ret enkelt, men det fængede de andre, og han fik en kæmpe succes-oplevelse, fordi alle ville spille hans spil.”

At indgå i gruppesamarbejde, stille sig op og præsentere en konkret virksomhed for sine ideer og kaste sig ud i noget nyt er svært for mange af børnene. Men oplevelsen af selv at være med til at bidrage og at have noget at byde på, sætter skub i den personlige udvikling.

”De var gode til at samarbejde, også på tværs af de to grupper, der deltog” siger Christa Sand Hesselholdt.

Lyst til at lære
I det hele taget var eleverne mere på og villige til at udfordre sig selv mere end ellers. Og det til trods for, at mange af børnene kæmper med skoleværing og koncentrationsbesvær.

”De kunne koncentrere sig meget mere og arbejde i længere tid. Enkelte droppede pauserne for at arbejde videre,” siger Christa Sand Hesselholdt og nævner en dreng med ADHD, der normalt kun kan sidde stille i ti minutter ad gangen:

”Han sad stille i halvanden time. Han ville bare være med, sagde han til mig. Også selv om det var fysisk svært for ham. Det gjorde næsten ondt på ham, sagde han. Så han pressede virkelig sig selv.”

En evaluering af forløbet viser, at …

… otte ud af 12 deltagende elever klarede sig ’bedre eller meget bedre end forventet’.

Flere mødte pludselig til tiden, også i perioden efter forløbet.

”Jeg ved ikke, om det er et tilfælde, eller om det er en direkte positiv effekt af kodningsforløbet, men en af vores elever, der tidligere har haft meget svært ved at komme op om morgenen, har siden fremlæggelserne været meget mere med i vores almindelige undervisning og mødt til tiden stort set hver dag,” siger Christa Sand Hesselholdt.

En anden elev sagde efterfølgende ja til at være hjælpelærer for de yngre elever og fandt ud af, at kodning måske skal være en karrierevej. At skolearbejde kan bruges til noget konkret senere i livet – det er da en erfaring, der er lige til at putte i rygsækken.

På vej mod fremtiden

Coding Class skal ruste børn og unge til at navigere i en stadigt mere digitaliseret verden, hvor teknologi og it spiller en stor rolle både i undervisning på uddannelser og på arbejdsmarkedet.

Coding Class er allerede et etableret tilbud i folkeskolen, og med dette pilotprojekt – samt faglige udfordring – har elever på et opholdssted med intern skole ligeledes fået muligheden for at lære at kode.

 

Bredt samarbejde

Børnehjælpsdagen har siden 2011 stået bag indsatsen Børnenes IT Fond – og har dermed løbende fokus på at styrke IT-kompetencer hos anbragte børn og unge gennem uddeling af bærbare computere.

Coding-Class-forløbet på Skolen på Hvidborg blev realiseret i et samarbejde mellem Børnehjælpsdagen og IT-Branchen – med økonomsisk støtte fra IT-virksomheden SAP. Forløbet er dokumenteret i en webserie, der er produceret af MOOT.

 

KAN DU LI' HVAD DU LÆSER

©Børnehjælpsdagen 2020. Alle rettigheder forbeholdes.