26. juni 2021, 04:23 Af: Sylvia Blazejowski

Smagen af fællesskab styrker relationer mellem plejefamilier – og plejebørn

Børnehjælpsdagen skaber netværk mellem plejefamilier gennem ny landsdækkende indsats. 'Smagen af fællesskab' er støttet af Socialstyrelsen, Dansk Gastronomisk Union og Lidl.

Smagen af fællesskab styrker relationer mellem plejefamilier – og plejebørn

Børnehjælpsdagen skaber netværk mellem plejefamilier gennem ny landsdækkende indsats. 'Smagen af fællesskab' er støttet af Socialstyrelsen, Dansk Gastronomisk Union og Lidl.
Smagen af fællesskab skaber netværk og fællesskab mellem plejebørn og plejeforældre
Smagen af fællesskab: Børnehjælpsdagen matcher plejefamilier, der dyrker relationer og samvær, mens de nyder lækre måltider. Foto: Kim Agersten.

Børn, der bor i pleje, kan oftest relatere til følelsen af ensomhed og tanken om at være dét eneste barn, der ikke bor hjemme hos mor og far. Derfor har Børnehjælpsdagen igangsat projektet ‘Smagen af fællesskab’, der styrker relationer mellem plejefamilier og plejebørn – over hele landet.

Indsatsen er baseret på, at plejefamilierne skiftes til at besøge hinanden i deres private hjem, hvor de spiser et måltid sammen. Den ene familie har værtsrollen, mens den anden står for en fælles aktivitet. Plejebørnene får et større indblik i hvordan andre familier fungerer. De møder andre børn med samme baggrund.

Smagen af fælleskab: positive relationer øger trivslen

Målet er, at plejebørnene bliver styrket både socialt og personligt gennem nye venskaber og det positive fællesskab, der opstår mellem familierne. Indsatsen har indtil videre været en stor succes.

“Forskning viser, at positive relationer og netværk er en væsentlig faktor for menneskelig trivsel og bidrager til den mentale sundhed. Relationsdannelse har derfor længe været et fokus i Børnehjælpsdagens arbejde med at styrke anbragte børn og unge. Det er kun blevet endnu mere relevant i kølvandet på Corona-pandemien, hvor sociale fællesskaber har været på pause”, forklarer Børnehjælpsdagens projektleder Sarah Christiansen.

Aktuelt har Børnehjælpsdagen matchet 20 plejefamilier, der mødes med jævne mellemrum omkring spisebordet. Planen er, at cirka 60 plejefamilier fra hele landet får glæde af ‘Smagen af Fællesskab’ i løbet af 2021.

Smagen af fællesskab: Samvær over måltider.
Smagen af fællesskab: Samvær over måltider. Foto: Kim Agersten.

Deltagende plejefamilie fortæller:

“Vores plejebarn og biologiske barn bliver styrket i at møde andre plejebørn med mange af de samme udfordringer. Det bliver en naturlig ting at tale om. Rammen for møderne er tryg, fri og klar. Den understøtter og styrker det sociale, både for vores plejebarn og biobarn”.

Deltagende plejefamilie fortæller:

“Vores plejebørn har stor glæde af projektet. Vi har mødt de sødeste børn, bl.a. en dreng på 15 år, som har taget vores plejesøn på 9 år ‘under vingerne’. Det betyder også, at vores søn er vokset. Han er blevet mere åben og kontakter selv de klassekammerater, som han gerne vil lege med. Det er nyt”.

‘Smagen af Fællesskab’ er støttet af Socialstyrelsen. Dansk Gastronomisk Union bidrager med Cateringslandholdet til en 2-dages event med familierne. Lidl har doneret gavekort til indkøb af madvarer.

“Vi ønsker som en landsdækkende dagligvarekæde at tage et socialt ansvar og støtte nogle af de grupper i samfundet, som har allermest brug for det. Det kan vi blandt andet gøre ved at støtte projekter som ‘Smagen af Fællesskab’, som styrker relationer blandt plejefamilier med afsæt i fælles måltider. Børnehjælpsdagen yder en fantastisk indsats for at støtte anbragte og udsatte børn og unge. Vi er derfor glade for at kunne støtte 20 familier med friske madvarer fra Lidl, og være med til at fremme fællesskabet gennem et godt måltid mad”, siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl.

Smagen af fælleskab: Plejebørn danner relationer på tværs af familier.
Smagen af fælleskab: Plejebørn danner relationer på tværs af familier. Foto: Kim Agersten.

KAN DU LI' HVAD DU LÆSER
Relaterede nyheder

©Børnehjælpsdagen 2020. Alle rettigheder forbeholdes.
YouTube
LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram