Hvordan skaber man bedst synlighed og indsamler flest penge til fordel for anbragte børn? Det er en opgave, som cirka 700 elever fra 7.-10. klasse har sat sig for at løse.
Eleverne deltager i projektet ’Ungdomsværn’, som Børnehjælpsdagen netop har skudt i gang for 3. år i træk – sammen med Danske Bank og Fremtidsfabrik.
I løbet af projektperioden skal eleverne både håndtere donationer, gennemføre indtægtsgivende aktiviteter samt sælge muleposer i deres lokalområde. Alle penge, der bliver indsamlet, går til Børnehjælpsdagens arbejde.
Første fase af projektet omfatter en række workshops ude i de enkelte klasser, hvor eleverne får viden om anbragte børn og begynder deres idéudvikling ud fra forskellige ansvarsområder, for eksempel PR, events eller fundraising.
Eleverne bliver også introduceret t til Danske Banks interaktive læringsunivers; ‘Control Your Money’, som de skal styre deres indsamlingsaktiviteter med.
Ungdomsværn bliver integreret i undervisningen og bidrager dermed til de traditionelle skolefag, for eksempel matematik. Eleverne får blandt andet praktisk erfaring med budgetplanlægning, regnskab og økonomistyring.
I alt deltager 28 7.-10. klasser fra hele landet i ‘Ungdomsværn’. Klasserne dyster mod hinanden om at lave den mest innovative PR- og indsamlingskampagne – med den største omsætning. Projektperioden strækker sig fra den 7. september til den 6. november 2015. Vinderen bliver modtager en pris på 10.000 kroner.
Ungdomsværn blev afholdt første gang i 2013. Projektet er udviklet af Fremtidsfabrik og er støttet af Danske Bank, der er storsponsor.