Hvad vil det sige at vokse op uden mor og far? Hvordan er hverdagen i en plejefamilie eller på en institution? Hvad er det sværeste ved at bo uden for hjemmet? Hvordan kan man gøre en forskel for et anbragt barn?
Det er plads til mange former for spørgsmål, når en gruppe modige unge står klar til at dele deres anbringelseshistorier med elever i grundskolen. Det sker som led i Børnehjælpsdagens skoleprojekt ‘Ungdomsværn’.
Sara (23), Maria (23), Jasmin (22), Sabine (22), Nadia (19), Nicole (19) og Matin (19) er alle med på Børnehjælpsdagens fantastiske hold af oplægsholdere, der i efteråret 2019 besøger de deltagende klasser i skoleprojektet. Formålet er at give eleverne en større forståelse for ‘det at være anbragt’. Hver klasse skal nemlig udvikle deres egen velgørende kampagne til fordel for anbragte børn og unge i Danmark – og det kræver baggrundsviden.
LÆS OGSÅ: 7.B. fra Dianalund vinder Ungdomsværn 2018
“Jeg synes, det er vigtigt, at de børn og unge, som bor hjemme, får del i hvordan det er at være anbragt. Man er ikke et anderledes menneske, fordi man ikke har en biologisk mor og far at komme hjem til. Anbragte børn er på lige fod med andre selvom, de måske ikke har det bedste forhold til deres egne forældre. Jeg håber, at min historie kan være med til at stoppe mange af alle de fordomme, der er ved at være anbragt”, forklarer Nicole. Hun blev selv fjernet som 4-årig fra et voldeligt hjem. I dag bor hun hos en plejefamilie i Frederiksværk.
Børnehjælpsdagens skoleprojekt ‘Ungdomsværn’ blev lanceret i 2013, men først sidste år blev idéen med de unges personlige oplæg testet af. Det var en stor succes – både for eleverne og de unge selv. Derfor går ‘Ungdomsværn 2019’ nu i luften med en udvidet hold af oplægsholdere.
LÆS OGSÅ: Anbringelseshistorier på skoleskemaet
“De unge fortjener et stort skulderklap for deres vilje og mod til at stille sig frem. De giver et helt unikt bidrag til skoleundervisningen. Eleverne får viden om en udsat gruppe af børn og unge i det danske samfund på et helt andet niveau end ved blot at lave en søgning på nettet. Eleverne bliver samtidig motiveret til deres kampagnearbejde og mærker dermed lysten til at gøre en forskel”, forklarer Børnehjælpsdagens projektleder Sylvia Emilia Blazejowski.
Børnehjælpsdagen tilbyder skoleprojektet Ungdomsværn til 5.-10. klassetrin i perioden 1. september – 15. november. 2019. Læs mere om tilmelding, datoer og deadlines på www.bhd.dk/ungdomsvaern