Børnehjælpsdagens kampagne ‘Ungdomsværn’ løber af stablen for tredje gang i efteråret. Indtil videre har mere end 1200 elever på 7.-10. klassetrin fordelt over hele landet deltaget i løbet af de sidste to år. Her tredje gang er 33 klasser pt. tilmeldt kampagnen, og dermed kan yderligere cirka 700 elever se frem til at få social ansvarlighed, iværksætteri og fundraising på skoleskemaet.
Ungdomsværn er indstillet til Fundraisingprisen 2015 af Isobro, som er hjælpeorganisationernes brancheforening. Nomineringspanelet skriver i sin begrundelse:
“Vellykket CSR-samarbejde. Engagement af ny og relevant målgruppe. Produktudvikling og nybranding af organisationen. Bredt læringsperspektiv for de involverede elever”.
Ungdomsværn handler om, at det er unge, som går forrest og tager et socialt ansvar. I løbet af kampagneperioden omdannes skoleklasserne til socialt bevidste mikrovirksomheder, hvor de får viden om at drive virksomhed, søge sponsorater, lægge budgetter, salgsteknikker og PR samt kreativ eventudvikling på skoleskemaet.
Eleverne skal selv udtænkte deres kampagneplaner og metoder til at opnå synlighed. Både gennem events, pressen og på de sociale medier. Derudover skal de sælge muleposer til 50 kroner stykket, hvor anbragte børn har tegnet motivet. Ved salg af muleposer tjener klassen selv 10 kroner pr. solgt pose, mens resten går til Børnehjælpsdagens arbejde for anbragte børn og unge. Den klasse, som gør det bedst på flere parametre, vinder 10.000 kroner til klassekassen.
Kampagnen er støttet økonomisk af Danske Bank, som desuden også stiller deres projektstyringsværktøj ‘Control your Money’ til rådighed for eleverne. Idéen til kampagnen er udviklet af koncept- og eventbureauet Fremtidsfabrik.
Fundraisingprisen 2015 uddeles den 8. september på Fundraingskonferencen i København.