29. februar 2024, 11:07 Af: Nina Schive

Lokale børn og tidligere anbragte unge skyder Lillebror Lotteriet i gang

Børnehjælpsdagen hylder fællesskabets indsats til fordel for anbragte børn og unge i Danmark. Det sker på Rådhuspladsen i København, den 24. februar.

Lokale børn og tidligere anbragte unge skyder Lillebror Lotteriet i gang

Tusindevis af lokale foreningsbørn og skoleelever fra hele landet – herunder Region Hovedstaden – har valgt at støtte anbragte børn gennem Børnehjælpsdagens  landslotteri, Lillebror Lotteriet, der bogstaveligt talt bliver skudt i gang på Københavns Rådhusplads lørdag den 24. februar 2024, kl. 09:00-10:00.

Børnehjælpsdagen kickstarter årets lodsalg i en farvestrålende konfetti-regn sammen med børn og unge, der kommer fra forskellige fritidsforeninger og skoler i hovedstads-området bl.a. Sundby, Østerbro, Rødovre, Avedøre, Stenløse og Høje Taastrup.

Børnene og de unge samles på Rådhuspladsen på årets allerførste salgsdag – og hyldes af Børnehjælpsdagens unge ambassadører samt direktør, Sofie Hugo.

“Vores fantastiske lodsælgere er en del af et stækt, humanitært fællesskab, som vi er meget taknemmelige for – og som vi gerne vil anerkende. Fællesskabets indsats er nemlig helt afgørende for, at vi kontinuerligt kan støtte de mange anbragte børn og unge, der vokser op på et opholdssted eller hos en plejefamilie i Danmark”, forklarer Børnehjælpsdagens direktør Sofie Hugo.

Fokus på gode fællesskaber – for alle børn

Lillebror Lotteriet har i snart 100 år dannet et vigtigt økonomisk fundament for organisationens arbejde, der årligt gavner ca. 8.-10.000 anbragte børn og unge gennem en lang række tilbud og aktiviteter – også i Region Hovedstaden.

26-årige Phillip fra Køge og 24-årige Nicole fra Helsinge har begge været anbragt – og fået støtte fra Børnehjælpsdagen på forskellig vis. I dag er de unge ambassadører og deltager på Rådhuspladsen for at bakke op om sælgerbørnene:

“Jeg synes, det er mega sejt, at børn, som generelt har det godt selv, vil hjælpe andre børn, som har det rigtig svært. Man kan faktisk godt gøre en stor forskel, selvom man ikke er voksen. For eksempel ved at sælge lodsedler og ved at være en god kammerat”, forklarer Phillip, der både har boet i plejefamilie og på opholdssted.

“Som anbragt kan man tit føle sig meget anderledes eller udenfor. Sådan har jeg selv følt mange gange. Derfor vil jeg gerne være med til at hylde fællesskabet – og samtidig sige tak til dem, der vælger at støtte. Det betyder rigtig meget for mig”, tilføjer Nicole, der har været anbragt det meste af sin barndom.

Fællesskabet fylder fælleskassen

Det er ikke kun de anbragte børn, der får glæde af Lillebror Lotteriet – det gør de unge sælgere bestemt også. Sidste år modtog 228 foreninger og klasser nemlig mere end 1,6 millioner kroner i fortjeneste for deres lodsalg – samt styrket fællesskab i bonus.

“Gode gerninger er med til at skabe glæde og sammenhold i de enkelte foreninger og klasser, der sælger skrabelodderne. Det er i sig selv en kæmpe gevinst. På den måde former vi fællesskaber på flere niveauer – og det vil vi også gerne synliggøre, når vi alle samles for at skyde årets Lillebror Lotteri i gang”, forklarer Sofie Hugo.

Lillebror Lotteriet 2024 bliver solgt i perioden 24. februar til 16. juni. Et skrabelod koster 30 kroner – heraf går 14 kroner til sælgerne og 16 kroner til Børnehjælpsdagen. Foreninger og klasser kan løbende tilmelde sig som sælgere på www.bhd.dk

PROGRAM DEN 24. FEBRUAR 2024, Kl. 09:00-10:00

KØBENHAVNS RÅDHUSPLADS

• Foreningsbørn og skoleelever samles på Rådhuspladsen
  • Kort velkomst ved Børnehjælpsdagens direktør Sofie Hugo
  • Unge ambassadører skyder konfetti af for at hylde sælgerne – og markere, at Lillebror Lotteriet 2024 officielt er i gang.

Der er mulighed for pressefotografering af børn i konfetti-regn (fælles billede). Dertil også foto- og interviewmulighed med foreningsbørn samt Børnehjælpsdagens unge ambassadører, der alle har været anbragt uden for hjemmet.

Læs mere om unge ambassadørerne her

Børnehjælpsdagen tager selv pressebilleder, som kan rekvireres til omtale. Ligeliges kan pressebilleder af Børnehjælspdagens direktør og unge ambassadører (Phillip og Nicole) rekvireres efter ønske.

P.t. vil følgende sælgergrupper være repræsenteret: Boldklubben Avarta (Rødovre), Sundby Boldklub U10 (KBH S), KFUM Spejderne Borggruppen (KBH Ø), Østerbro Idrætsforening (KBH Ø), Avedøre IF Forza Parahold (Avedøre), DDS Sct. Pauls Gruppe (Høje Taastrup), Lærkeskolen 5.A. (Stenløse).

Der tages forbehold for ændringer samt opdatering af deltagere.

Akkreditering og kontakt:
Sylvia Blazejowski, projektchef i Børnehjælpsdagen, tlf: 2682 8923 / mail: sb@bhd.dk

©Børnehjælpsdagen 2020. Alle rettigheder forbeholdes.