700 skoleelever fra hele landet har indsamlet et imponerende beløb – 245.000 kroner – i Børnehjælpsdagens projekt ‘Ungdomsværn’, der støtter anbragte børn og unge i Danmark.
28 klasser fra 17 forskellige skoler har henover efteråret dystet mod hinanden om at skabe den bedste PR- og fundraisingkampagne – med det velgørende formål for øje!
Eleverne har samlet pengene ind gennem lokale events, som de selv har fået idéen til og gennemført i praksis – blandt andet støtte-middage, auktioner, kagesalg og sponsorløb. Dertil har klasserne solgt 3690 muleposer til en 50’er stykket.
‘Ungdomsværn’, der er støttet af Danske Bank, har været integreret i skoleundervisningen og har dermed bidraget til de traditionelle fag, for eksempel matematik.
Som et led i kampagnearbejdet har eleverne lagt budgetter, lavet regnskaber og fået praktisk erfaring med projekt- samt økonomistyring. I den forbindelse har de også arbejdet med Danske Banks onlineværktøj ’Control Your Money’.
”I forhold til det økonomiske perspektiv, så har eleverne fået en bedre forståelse for, hvad deres egen indsats kan betyde for at øge en omsætning. Generelt er min oplevelse, at input ‘udefra’ skaber større motivation for læring – i modsætning til, hvis det bare er mig, der står ved tavlen”, fortæller lærer Casper Kvist, der har deltaget i projektet sammen med en 10. klasse på Dragør Skole Nord.
Den klasse, der har gjort det allerbedst, er 7.C. fra Kornmod Realskole i Silkeborg. Eleverne har indsamlet i alt 30.045 kroner. Klassen er udpeget som vinder af ‘Ungdomsværn 2015’.
SE OVERSIGT OVER DE KLASSER, DER HAR DELTAGET I ‘UNGDOMSVÆRN 2015’
LÆS NYHED OM KÅRINGEN AF VINDERKLASSEN (7.C. FRA KORNMOD REALSKOLE)
’Ungdomsværn’ sætter social ansvarlighed, iværksætteri og finansiel forståelse på skoleskemaet i 7-10. klasse. Børnehjælpsdagen står bag ’Ungdomsværn’, der er udviklet i samarbejde med Fremtidsfabrik. Danske Bank er hovedsponsor.
I 2015 har 28 skoleklasser fra hele landet deltaget i ’Ungdomsværn’ i perioden 7. september – 6. november. Eleverne skulle i denne periode udvikle og eksekvere en PR- og indsamlingkampagne til fordel for de 11.600 anbragte børn og unge i Danmark.
Læs mere om ‘Ungdomsværn’ og de deltagende klasser på ungdomsvaern.dk
Ifølge Ankestyrelsens seneste tal er cirka 11.600 børn og unge (0-17 år) anbragt uden for hjemmet i Danmark. Børnene / de unge bor enten i plejefamilier, børnehjem eller lign.
En anbringelse kan skyldes mange forskellige årsager, men typisk har barnet været udsat for omsorgsvigt, overgreb, misbrug eller psykisk sygdom i familien.
Fonden Børnehjælpsdagen styrker anbragte børn og unges kompetencer, fysiske og mentale robusthed gennem projekter og aktiviteter i hele Danmark. Sidste år fik 9.453 børn og unge på børnehjem og i plejefamilier glæde af hjælpeorganisationens arbejde.
Børnehjælpsdagen har fokus på at inddrage børn og unge fra traditionelle familier i det velgørende arbejde efter konceptet ‘børn hjælper børn’. Det sker blandt andet gennem lodsalg samt projektet ‘Ungdomsværn’.
Sylvia Emilia Blazejowski
Pressechef i Børnehjælpsdagen
D: 3530 9310 M: 2682 8923
sb@bhd.dk – www.bhd.dk