Ungdomsværn

Børnehjælpsdagens landsdækkende skoleprojekt engagerer elever i 5.-10. klasse til at tage et socialt ansvar gennem kampagner, som de selv udvikler.

Ungdomsværn

Børnehjælpsdagens landsdækkende skoleprojekt engagerer elever i 5.-10. klasse til at tage et socialt ansvar gennem kampagner, som de selv udvikler.
Støt anbragte børn med Børnehjælpsdagens skoleprojektet Ungdomsværn

‘Ungdomsværn’ er Børnehjælpsdagens landsdækkende skoleprojekt for elever i 5.- 10. klasse. Projektet sætter social ansvarlighed på skoleskemaet – kombineret med en god portion iværksætteri. Det hele sker i efteråret 2019.

Hver deltagende klasse skal lave en kampagne til fordel for anbragte børn og udsatte unge i Danmark. Kampagnen tager udgangspunkt i en event, som eleverne tilrettelægger og fører ud livet.

Eventen kan for eksempel være en markedsdag med salgsboder, en bankoaften med sponsorpræmier eller et stafetløb, hvor lokale virksomheder donerer et beløb pr. tilbagelagt km.

Eleverne samarbejder om deres kampagne i tre grupper – ‘event’, ‘indsamling’ og ‘reklame’.

Målet er, at eleverne får en masse viden om anbragte børn og unge i Danmark – og at de formidler denne viden gennem deres kampagne, der altså også omfatter en velgørende indsamling. Samtidig får eleverne udviklet deres færdigheder inden for projektledelse, fundraising, kommunikation samt iværksætteri

Alle de penge, der bliver indsamlet via kampagnearbejdet, går til Børnehjælpsdagens arbejde. Dermed er eleverne direkte med til at støtte de mange tusinde børn og unge, der bor uden for hjemmet i Danmark. De deltagende klasser dyster mod hinanden om at lave den bedste kampagne – vinderklassen får 10.000 kroner.

  • +

    ANBRAGT UNG PÅ BESØG I KLASSEN

    Børnehjælpsdagen bestræber, at hver klasse får besøg af en tidligere eller nuværende anbragt ung i løbet af deres projektperiode. Eleverne kan stille spørgsmål om, hvordan det er at være anbragt og vokse op uden far og mor i hverdagen. På den måde får eleverne større viden om den målgruppe, som deres kampagne støtter.


  • +

    PROJEKTARBEJDET I PRAKSIS

    Den kampagne, som eleverne skal lave, dækker over flere elementer: event, fundraising og PR.  Omdrejningspunktet er eventen. Den kan afholdes i eller uden for skoletiden. Det er helt op til jer.

    For at sikre et godt projektforløb og en vellykket kampagne bliver klassen delt op i tre grupper, der samarbejder med hinanden. Eleverne skal vælge om de vil arbejde med ‘event’, ‘indsamling’ eller ‘reklame’. I hver gruppe får eleverne udleveret nogle konkrete opgaver, som de skal løse.

    Projektet lægger op til, at klassen involverer lokalsamfundet – for eksempel kan eleverne invitere byens borgere til deres event, eller de kan få lokale virksomheder til at støtte deres kampagne med sponsorater eller donationer.

    Børnehjælpsdagen følger klassens arbejde tæt og supporterer med vejledning og information.

     


  • +

    LÆRING PÅ EN NY MÅDE

    Ungdomsværn bidrager til undervisningen på mange fronter og er med til at styrke elevernes uddannelsesparathed. Både de faglige, sociale og personlige kompetencer kommer i spil, når eleverne i fællesskab skal udvikle deres kampagne, herunder planlægge og synliggøre deres event. Eleverne får konkret viden om at projektlede, søge sponsorater, lægge budgetter og lave PR. Samtidig får de større forståelse for en udsat gruppe i det danske samfund.


  • +

    BONUS: TJEN PENGE TIL KLASSEN

    De klasser, som deltager i Ungdomsværn, tjener også penge til sig selv. Som en del af deres kampagne skal eleverne nemlig sælge velgørende muleposer til 50 kroner stykket. Heraf går 10 kroner til klassekassen. Det er primært ‘indsamlings-gruppen’, der koordinerer salget – men alle i klassen hjælper til.

     


  • +

    BONUS: VIND 10.000 KR. TIL KLASSEN

    Alle de deltagende klasser i ‘Ungdomsværn’ dyster mod hinanden om at lave den bedste og mest kreative kampagne. Vinderklassen modtager en pengepræmie på 10.000 kroner til klassekassen. Pengene bliver overrakt ved en flot ceremoni på skolen, hvor repræsentanter fra Børnehjælpsdagen deltager.


  • +

    FLEKSIBEL TIDSPLAN

    Projektforløbet kan frit placeres i perioden 1. september – 15. november 2019. I kan vælge at lave en projektuge, hvor der arbejdes intenst eller strække projektet over flere uger. Langt de fleste klasser vælger at arbejde over 2 uger (ca. 10-14 lektioner pr. uge).

    Alt i alt er der tale om et fleksibelt projektforløb, som kan tilpasses i forhold til efterårets skema. Man kan vælge at arbejde med projektet på tværs af fag eller blot i et enkelt fag. Det er helt op til den enkelte klasse/lærer.


  • +

    TILMELDING OG FRIST

    Din klasse kan også blive en del af den sociale bevægelse og prøve kræfter med en spændende og projektorienteret læringsform. Send en mail til Børnehjælpsdagens projektleder Sylvia Blazejowski på sb@bhd.dk, hvis I ønsker at vide mere og evt. vil tilmelde jer.

    TILMELDINGSFRIST
    Vi ser gerne, at man har tilmeldt sin klasse senest 3 uger før, man påtænker at starte sit projektforløb. Man skal gennemføre sit projektforløb inden for perioden 1. september til 15. november 2019.

    Det er dog bedst at tilmelde sig så hurtigt som muligt af hensyn til vores planlægning – herunder oplægget med den anbragte unge, som skal besøge jeres klasse.


DEL UNGDOMSVÆRN I DIT NETVÆRK

ANBRAGT UNG PÅ BESØG

Skolelever til Ungdomsværn deles ud i projektgrupper. Her er indsamlingsgruppen

Eventgruppen

Indsamlingsgruppen

Eleverne til Ungdomsværn deles ud i grupper. Her er en indsamlingsgruppe
Eleverne til Ungdomsværn deles ud i grupper. Her er en reklamegruppe

Reklamegruppen

Skoleelever indsamler over 120.000 kroner i 2018

7.B på Holbergskolen i Dianalund vinder Ungdomsværn 2018

VIDEO: BAG OM UNGDOMSVÆRN

UNGDOMSVÆRN I BILLEDER

  • Elever fra Lyreskovskolen laver kampagne for anbragte børn
  • Kornmod Realskole vandt Ungdomsværn 2015
  • Vinderklassen på Kornmod Realskole i 2015.
  • Elever sælger muleposer for at støtte anbragte børn
  • Roskilde Lilleskole 2015.
  • 8.A. på Skovlunde Skole,
  • Ungdomsværn 2015
  • Vinderen af Ungdomsværn 2014: Bogø Kostskole.
  • 10.000 kroner til vinderen af Ungdomsværn 2014: Bogø Kostskole.
  • Fjordbakkeskolen ungdomsværn 2014
  • Elever på Vidarskolen i Gentofte
  • Elever fra Kildemarkskolen i Næstved
  • Friskolen Østerlund var med i Ungdomsværn 2014.
  • Elever fra Nørre Fælledskole
  • 7.x. på Pilegårdskolen er med i Ungdomsværn 2015.
  • Skoleelever danner motivet til Børnehjælpsdagens årsplakat i Fælledparken
  • Skoleelever danner motivet til Børnehjælpsdagens årsplakat i Fælledparken
  • Skoleelever danner motivet til Børnehjælpsdagens årsplakat i Fælledparken

©Børnehjælpsdagen 2017. Alle rettigheder forbeholdes.