Ungdomsværn

Børnehjælpsdagens landsdækkende skoleprojekt engagerer elever i 5.-10. klasse til at tage et socialt ansvar gennem events, som de selv udvikler.

Ungdomsværn

Børnehjælpsdagens landsdækkende skoleprojekt engagerer elever i 5.-10. klasse til at tage et socialt ansvar gennem events, som de selv udvikler.

‘Ungdomsværn’ er Børnehjælpsdagens landsdækkende skoleprojekt for elever i 5.- 10. klasse. Projektet sætter social ansvarlighed på skoleskemaet – kombineret med en god portion iværksætteri.

Hver deltagende klasse skal lave en velgørende event til fordel for anbragte børn og udsatte unge i Danmark.
Eleverne samarbejder om deres event i tre grupper – ‘eventplan’, ‘indsamling’ og ‘reklame’. De prøver blandt andet kræfter med projektledelse, fundraising, kommunikation samt iværksætteri.

Målet er, at eleverne får en masse viden om anbragte børn og unge i Danmark – og at de formidler denne viden gennem deres event, der altså omfatter en velgørende indsamling (herunder salg af muleposer).

Klassernes penge-indsamlinger går til Børnehjælpsdagens arbejde for anbragte børn og unge i Danmark. Klasserne dyster om at lave den bedste event – inden for to kategorier. To vinderklasser modtager hver en præmie på 3000 kroner!

  • +

    ANBRAGT UNG PÅ BESØG I KLASSEN

    Børnehjælpsdagen tilbyder, at hver klasse får besøg af en tidligere eller nuværende anbragt ung i løbet af deres projektperiode. Eleverne kan stille spørgsmål om, hvordan det er at være anbragt og vokse op uden far og mor i hverdagen. På den måde får eleverne større viden om den målgruppe, som deres event støtter.


  • +

    EVENT I PRAKSIS

    Den event, som eleverne skal lave, kan afholdes i eller uden for skoletiden. Det er helt op til jer.

    En event kan f.eks. være et løb for eleverne, hvor lokale virksomheder / forældre donerer et beløb pr. tilbagelagt km. Det kan også være et (online) bankospil med sponserede præmier. Det kan være en markedsdag eller et loppemarked på skolen. Mulighederne er mange.

    For at sikre et godt projektforløb og en vellykket event bliver klassen delt op i tre grupper, der samarbejder med hinanden. Eleverne skal vælge om de vil arbejde med ‘eventplanlægning’, ‘indsamling’ eller ‘reklame’. I hver gruppe får eleverne udleveret nogle konkrete opgaver, som de skal løse.

    Projektet lægger op til, at klassen involverer lokalsamfundet – for eksempel kan eleverne invitere byens borgere til deres event, eller de kan få lokale virksomheder til at støtte med sponsorater eller donationer.

    Børnehjælpsdagen følger klassens arbejde tæt og supporterer med vejledning og information.


  • +

    LÆRING PÅ EN NY MÅDE

    Ungdomsværn bidrager til undervisningen på mange fronter og er med til at styrke elevernes uddannelsesparathed. Både de faglige, sociale og personlige kompetencer kommer i spil, når eleverne i fællesskab skal udvikle, planlægge og synliggøre deres event. Eleverne får konkret viden om at projektlede, søge sponsorater, lægge budgetter og lave PR. Samtidig får de større forståelse for en udsat gruppe i det danske samfund.


  • +

    BONUS: TJEN PENGE TIL KLASSEN

    De klasser, som deltager i Ungdomsværn, tjener også penge til sig selv. Som en del af deres event skal eleverne nemlig sælge velgørende muleposer til 50 kroner stykket. Heraf går 10 kroner til klassekassen. Det er primært ‘indsamlings-gruppen’, der koordinerer salget – men alle i klassen hjælper til.

    Se et billede af muleposen her


  • +

    BONUS: VIND PENGE TIL KLASSEN

    Alle de deltagende klasser i ‘Ungdomsværn’ dyster mod hinanden om at lave den bedste event. Børnehjælpsdagen udpeger 2 vinderklasser i hver sin kategori:

    Vinderklasse 1: Modtager præmie til klassekassen på 3000 kroner for største indsamlingsbeløb til Børnehjælpsdagens arbejde.

    Vinderklasse 2: Modtager præmie på 3000 kroner til klassekassen for event med størst rækkevidde/synlighed.


  • +

    FLEKSIBEL TIDSPLAN

    Projektforløbet kan frit placeres i perioden 1. september – 24 november 2023. I kan vælge at lave en projektuge, hvor der arbejdes intenst eller strække projektet over flere uger. Langt de fleste klasser vælger at arbejde over 2 uger (ca. 10-14 lektioner pr. uge).

    Alt i alt er der tale om et fleksibelt projektforløb, som kan tilpasses i forhold til efterårets skema. Man kan vælge at arbejde med projektet på tværs af fag eller blot i et enkelt fag. Det er helt op til den enkelte klasse/lærer.


  • +

    TILMELDING OG FRIST

    Din klasse kan også blive en del af den sociale bevægelse og prøve kræfter med en spændende og projektorienteret læringsform. Send en mail til Børnehjælpsdagens projektleder Sylvia Blazejowski på sb@bhd.dk, hvis I ønsker at vide mere og evt. vil tilmelde jer.

    TILMELDINGSFRIST
    Vi ser gerne, at man har tilmeldt sin klasse senest 3 uger før, man påtænker at starte sit projektforløb. Man skal gennemføre sit projektforløb inden for perioden 1. september – 24 november 2023.

    Det er dog bedst at tilmelde sig så hurtigt som muligt af hensyn til vores planlægning – herunder oplægget med den anbragte unge, som skal besøge jeres klasse.


ANBRAGT UNG PÅ BESØG

Fælles klasseindsats

Skolelever til Ungdomsværn deles ud i projektgrupper. Her er indsamlingsgruppen

Eventgruppen

Indsamlingsgruppen

Eleverne til Ungdomsværn deles ud i grupper. Her er en indsamlingsgruppe
Eleverne til Ungdomsværn deles ud i grupper. Her er en reklamegruppe

Reklamegruppen

UNGDOMSVÆRN I BILLEDER

  • Elever fra Lyreskovskolen laver kampagne for anbragte børn
  • Kornmod Realskole vandt Ungdomsværn 2015
  • Vinderklassen på Kornmod Realskole i 2015.
  • Elever sælger muleposer for at støtte anbragte børn
  • Roskilde Lilleskole 2015.
  • 8.A. på Skovlunde Skole,
  • Ungdomsværn 2015
  • Vinderen af Ungdomsværn 2014: Bogø Kostskole.
  • 10.000 kroner til vinderen af Ungdomsværn 2014: Bogø Kostskole.
  • Fjordbakkeskolen ungdomsværn 2014
  • Elever på Vidarskolen i Gentofte
  • Elever fra Kildemarkskolen i Næstved
  • Friskolen Østerlund var med i Ungdomsværn 2014.
  • Elever fra Nørre Fælledskole
  • 7.x. på Pilegårdskolen er med i Ungdomsværn 2015.
  • Skoleelever danner motivet til Børnehjælpsdagens årsplakat i Fælledparken
  • Skoleelever danner motivet til Børnehjælpsdagens årsplakat i Fælledparken
  • Skoleelever danner motivet til Børnehjælpsdagens årsplakat i Fælledparken

©Børnehjælpsdagen 2020. Alle rettigheder forbeholdes.